Strefa marek
Poradnik nr 4 - Monitoring mediów
Monitoring mediów

Ostatnie dwa-trzy lata to czas rozwoju narzędzi do monitorowania social mediów w Polsce. Oczywiście tego typu narzędzia były dostępne już wcześniej, jednak dopiero niedawno dostrzeżono ich pełen potencjał. Monitoring Internetu to temat bardzo rozległy i ciekawy pod względem merytorycznym. Monitoring bowiem nie tylko daje możliwość zbadania opinii o marce w sieci, ale również może być pomocny przy budowie całościowej strategii obecności - nie tylko w mediach społecznościowych, ale też w całej sieci.

Monitoring mediów

Dzięki temu, że ponad połowa internautów obserwuje w Internecie marki, a niemal 40 proc. udziela się w mediach społecznościowych, pisząc o markach, mamy do wykorzystania bardzo duży potencjał. Dzięki monitoringowi możemy wejść z klientem w interakcję, znaleźć jego opinię, podziękować za nią bądź po prostu pomóc, jeżeli internauta ma problem. Ale zakres monitoringu jest dużo większy.

Najważniejszą działką monitoringu Internetu jest możliwość badania opinii o wybranej marce w sieci, samo Google nie wystarczy. Ogromna liczba forów internetowych, kilka portali społecznościowych oraz niezliczona rzesza różnych portali opiniotwórczych to „masa”, której nie sposób już ogarnąć samodzielnie lub za pomocą wyszukiwania w Google. Dobre narzędzia monitoringu oferują monitoring sieci społecznościowych poprzez ich API, tj. mają możliwość „wejścia” do systemu sieci społecznościowej w celu dokładniejszego wyszukania poszukiwanego przez nas tematu. Możemy sprawdzić, co o naszej marce mówią internauci (i w jakim kontekście) w zupełnie różnych miejscach w sieci. Dzięki temu będziemy mogli analizować nasze działania i przekonać się, czy nasz wizerunek jest pozytywny, a jeśli nie - co powinniśmy w nim zmienić.

Stały monitoring własnej marki pozwala na uniknięcie (bądź załagodzenie w zalążku) kryzysu w mediach społecznościowych. Internauci zaczynają rozumieć potęgę Web 2.0 i nie wahają się z niej skorzystać. Jeden niepochlebny wpis na Facebooku może pogrążyć markę na kilka tygodni i spowodować straty, nawet finansowe. Możliwość szybkiej reakcji na negatywne wpisy daje nam szansę na przewidzenie kryzysu, ocenę, czy już nastąpił, a jeśli tak – podjęcie odpowiednich kroków.

Monitoring marki w sieci pozwala skutecznie zbadać poziom buzzu w sieci, tj. zaobserwować, jak często i w jakim tonie o naszej marce wyrażają się klienci. Jedną z zalet monitoringu jest właśnie identyfikacja miejsc, w których o naszej marce jest głośno. A jeżeli internauci dyskutują, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy i my pojawili się tam ze swoją komunikacją. Nie ukrywajmy tego, że jesteśmy przedstawicielami marki, nie narzucajmy swojego zdania – niech internauta myśli, że marka jest jego przyjacielem, że może na niej polegać. Zbudowanie silnej więzi marki z internautą spowoduje jego powrót w przyszłości. Klient łaskawszym okiem patrzy na markę, która po zakupie oferuje mu wsparcie, niż na tę, która go lekceważy i pokazuje, iż liczył się dla niej tylko do czasu zakupu produktu. Znajomość postrzegania swojej marki jest kluczowym czynnikiem podczas budowania długofalowej strategii rozwoju marki (obecności) w sieci.

Kolejnym elementem jest zaawansowana obsługa klienta poprzez monitoring mediów społecznościowych. Tak jak jeszcze niedawno firmy miały swoich przedstawicieli na forach, tak teraz mają możliwość łatwego odszukania klientów z „problemami” i pomocy im. Taki klient dużo bardziej ceni pomoc ze strony firmy niż odesłanie go do serwisu gwarancyjnego. Dzięki temu również zbudujemy lojalność klienta. W przyszłości, zastanawiając się nad wyborem marki, najpierw pomyśli o tej, która kiedyś mu pomogła. Monitoring to również możliwość wsparcia sprzedaży. Dzięki narzędziom do badania Internetu możemy wyszukać osoby zainteresowane konkretnym produktem bądź grupą produktów i włączyć się do dyskusji, polecając swój artykuł. Jest to rozszerzenie działań marketingu szeptanego, jednak dużo skuteczniejsze niż udzielenie się na forach ogólnych i reklamowanie swojej marki.

"Dla klientów równie ważne jak opinie o nim samym są informacje, jakim wizerunkiem w sieci dysponuje konkurencja"

Monitoring mediów społecznościowych pozwala na zbadanie działań konkurencji, ich ocenę oraz analizę prowadzonych przez nią działań marketingowych i wizerunkowych. Cenne są również informacje, jaki sentyment generują działania konkurencji - automatyczna jego ocena w narzędziach do monitoringu to ułatwia.

Bardzo ważną kwestią jest możliwość dotarcia za pomocą monitoringu do serwisów, w których są „fani” naszej marki. Trafiając do takich miejsc, możemy mieć pewność, że pojawienie się np. z kampanią bannerową nie spotka się z krytyką, tylko że nasz przekaz trafi do osób zainteresowanych. W dłuższej perspektywie może nam to pozwolić na zbudowanie społeczności skupionej wokół naszej marki w konkretnym serwisie.

Istotnym elementem monitoringu marki jest możliwość analizy kampanii w innych mediach. Dzięki badaniu, wyszukiwaniu informacji o marce możemy sprawdzić konwersję z kampanii bannerowej bądź wręcz kampanii w mediach tradycyjnych. Reklamy telewizyjne, radiowe czy zewnętrzne są szeroko komentowane i oceniane przez internautów. Zbadamy, czy po premierowej emisji naszego materiału reklamowego internauci dyskutują o nim lub o ofercie, jaką im w tym materiale przedstawiliśmy. Ciekawym pomysłem jest zdobycie wiedzy o angażujących miejscach dyskusji. Dzięki monitoringowi można np. dowiedzieć się, iż jednym z aktywniejszych forów dotyczących reklam telewizyjnych jest forum, które pomaga w odnalezieniu piosenek z wybranych reklam. Narzędzia monitoringu pozwalają również na szybką rekcję. Bardzo często reklamy telewizyjne ulegają efektowi wiralowości i dzięki kreatywności internautów wpisują się w tzw. kulturę remiksu (czyli wykorzystywanie istniejącego już materiału do stworzenia nowego).

Kolejnymi funkcjami monitoringu są analizy i badania. Narzędzia monitoringowe można również wykorzystać w celu zbadania zjawisk społecznych lub zachowań internautów. Dobre narzędzia do monitoringu pozwalają monitorować dowolną frazę (nie tylko nazwę marki bądź produktu) - dzięki temu możemy zbadać trendy rządzące w wybranym momencie Internetem i internautami. De facto, dzięki takim możliwościom możemy przeprowadzić badanie zachowań i podejścia społeczeństwa na przykładzie większej grupy internautów.

Należy jednak pamiętać, że narzędzia do monitoringu nie są w stanie zastąpić odpowiednio przygotowanych działań marketingowych, opartych na synergii wszystkich kanałów komunikacji. Narzędzie pozwoli nam przygotować strategię takich działań poprzez identyfikację miejsc lub najaktywniejszych internautów. Będziemy mogli sprawdzić, która sieć społecznościowa jest dla naszej marki najważniejszym kanałem komunikacji bądź co najbardziej przeszkadza internautom w naszej obecnej strategii obecności w sieci. Oczywiście można to wszystko zrobić samodzielnie. Jednak dzięki monitoringowi budowanie takiej strategii będzie przebiegało płynniej i w mojej opinii zostanie lepiej przeprowadzone. Nie bójmy się nowych rozwiązań, nie bójmy się eksperymentować z komunikacją naszej marki - internauci docenią każde niestandardowe zachowanie. Jeżeli tylko dobrze wykorzystamy dane dostarczane nam przez monitoring, połączymy to z odpowiednią synergią działań w mediach tradycyjnych, możemy uzyskać zmianę wizerunku marki w sieci o 180 stopni.

Rynek Zabawek


Artykuł powstał przy współpracy redakcji Ateneum i magazynu "Rynek Zabawek"

Mikołaj Winkiel, Brand24

Źródło fotografii: Shutterstock.com